Wanneer je een blog hebt en een beetje lezers hebt kan je gaan denken aan samenwerkingen. Genoeg artikelen over te vinden, want wat ik zo om mij heen zie schrijven heel veel bloggers hierover. Ergens is het natuurlijk ook een interessant iets al die samenwerkingen. Waar ik dan weer stukken minder over lees is al die voorstellen voor een samenwerking die (excusez moi) werkelijk helemaal nergens op slaan.
Je kan dit toch wel even voor mij doen?
Stel je voor. Je gaat naar de Albert Heijn. Je laadt daar je hele boodschappen kar vol en gaat vervolgens naar de kassa. Het kassa meisje slaat alles netjes aan en vertelt hoeveel geld je schuldig bent. En dan komt de aap uit de mouw: jij hebt eigenlijk helemaal niet de intentie om ook maar iets te betalen. Daarom tover je een aantal argumenten uit de mouw, zoals bijvoorbeeld: maar je vindt het toch leuk om te werken? Óf zo veel werk is het toch niet, je kan dit toch wel even voor mij doen en mij alles mee geven zonder dat ik ook maar een cent kwijt ben?
Belachelijk hé bovenstaande situatie? Eigenlijk gewoon idioot als je het mij vraagt. En toch is dit min of meer hoe tegenwoordig veel bedrijven met bloggers om gaan.
Blogs en samenwerkingen
Ik krijg wekelijks ladingen vol mails. Gelukkig heel veel mails met leuke samenwerkingsvoorstellen (dat mag ook gezegd worden), maar ook veel verzoeken om samenwerkingen waar ik gewoon de kriebels van krijg. Je moet het zo zien: iedereen wil graag op waarde geschat worden. Wanneer jij een functie uitvoert, vind je het waarschijnlijk gewoon heel prettig als je hier waardering voor krijgt. Nu zijn er gelukkig heel veel bedrijven die dit super doen. Over een aantal pr bureaus (en bedrijven) waar ik goed mee samenwerk kan ik niets anders zeggen dan dat ze hun werk gewoon uitstekend doen en dat ik mij gewaardeerd voel als blogger zijnde. En wanneer ik mij gewaardeerd voel ben ik best bereid om eens iets extra’s te doen. Geen enkel probleem.
Lees ook: Fulltime bloggen
Niet op waarde geschat worden als blogger
Maar wat ik niet fijn vind, is wanneer ik niet op waarde wordt geschat. Wanneer een bedrijf mij vraagt of ze iets mogen opsturen vind ik dit alleen maar leuk en doe ik mijn best als ik tevreden ben om dit terug te laten komen op social media of in mijn blog. Wanneer een bedrijf mij bij voorbaat een lijst met eisen mailt en weinig te bieden heeft, vind ik dit een beetje gek. Vooral wanneer ze weten van mijn bereik als blogger zijnde. Dat bereik heb ik niet zomaar gekregen. Daar heb ik jaren voor moeten werken en dat is gewoon wat waard. Daarnaast is het voor mij ook gewoon niet allemaal zo vanzelfsprekend. Bloggen is niet altijd makkelijk, het is hard werken.
Dit klinkt misschien heel hard, maar ik kijk natuurlijk wel naar het bedrijf zelf. Er zijn genoeg kleine bedrijven en ondernemers die mij benaderen en daar ben ik echt niet te beroerd voor om mee samen te werken (dat vind ik juist alleen maar een eer als mensen willen samenwerken!). Het gaat in dit geval echt om grote bedrijven die écht wel een budget hebben maar dan liever kiezen voor een blogger die niets rekent en wel al hun eisen opvolgt.
Nadeel van het bloggen
Als ik een nadeel zou moeten noemen van het bloggen dan is dit toch wel bovenstaande. Ik vind het gewoon jammer en het geeft mij als blogger het gevoel dat er voor een dubbeltje op de eerste rij gezeten wil worden. Wat mij betreft een hele gemiste kans want daar creëer (je bij mij in ieder geval niet) geen goodwill mee. Iets wat ik met andere bedrijven en pr bureaus wel heb.
Hoe kijken jullie tegen het bovenstaande aan? Ben je het met mij eens? Of misschien juist helemaal niet? Ik lees heel graag de reacties in de comments!
Marloes Reageren
Oh ja ik kan me heel goed voorstellen dat je je hier aan ergert! Ik denk dat dit bij alle creatieve beroepen gebeurt helaas 🙁
Onlangs geplaatst door Marloes: Dromenvangers: Een geboren onderneemster
Angela Visser Reageren
Zo herkenbaar, niet alleen met bloggen trouwens. Ook in mijn hoofdwetkzaakheden als webdesigner, o dat doe je wel even toch.. ja Ehh ik moet ook mijn gezin te eten geven hoor..
Kelly Reageren
Ik kan niet uit ervaring meepraten want ik heb geen samenwerkingen met grote bedrijven. Maar ik kan me wel voorstellen dat als jij zoveel tijd steekt in je artikelen en de groei van je blog en er dan een suf voorstel word gedaan je soms met je oren staat te klapperen. Dat is gewoon jammer.
Onlangs geplaatst door Kelly: Oh hallo peuterpubertijd!
Maaike Reageren
Mijn blog is nog maar klein, maar ik ga ook niet continu zomaar reclame maken voor niets. Maar een klein bedrijf warmee ik leuk contact heb hun ik best een extraatje. Maar omdat mijn blog een hobby is gratis alles doen, nee, mijn blog kost ook geld en als ik een leuk artikel voor je schrijf mag daar best iets tegenover staan (ik vind bij producten waar ik iets mee kan een barterdeal vaak ook prima, ik hoef er nu geen rekeningen mee te betalen)
Miriam- sweet& nice things Reageren
Ik heb geen samenwerkingen met grote bedrijven. Maar Ik kan mij voorstellen als je veel tijd aan een artikel besteed en geen goede voorstel krijgt dat het niet leuk is.
Kimberly Reageren
Is inderdaad heel irritant. In het begin trapte ik ook in een linkje plaatsen totdat ik merkte dat daar ook geld voor gerekend kan worden. Wist ik veel?!
De situatie die jij schetst is gewoon niet ok. Ik hoor er meerdere bloggers over. Heel vervelend vind ik het, al heb ik er zelf nog niet echt ervaring mee.
Onlangs geplaatst door Kimberly: Een brief aan mijn sterrenkindje | Het kindje die ik niet in mijn armen kan nemen
Aneta Reageren
Heel herkenbaar. Sommige bedrijven denken inderdaad dat je alles voor een prikkie kan doen
Onlangs geplaatst door Aneta: Hoe je het tandenpoetsen bij je peuter leuk kunt maken
Irene Reageren
Herkenbaar! Het vervelende is alleen dat er heel veel bloggers zijn die er wel akkoord mee gaan. Hierdoor denken die bedrijven dat alle bloggers dit wel doen. Mijn blog is nog niet heel groot en dan is het lastig om leuke en goedbetaalde opdrachten te krijgen. Wat je zegt, er gaat veel tijd en energie inzitten ook al vind ik het leuk om te doen!
Judith Reageren
Ik ben het 100% met je eens. Ik doe regelmatig gewoon uit goodwill iets voor een bedrijf of pr bureau, omdat we lekker samen werken. Dan komt er zo een bedrijf die je inderdaad behandelt alsof je maar in je handjes moet knijpen dat hij wat aan je vraagt. En boos dat ze worden als je vriendelijk bedankt. Gevalletje op ego getrapt. Ja maar die en die doet het wel. Ja tja, ga je die toch nog een x mailen?
Linda Reageren
Er zijn niet alleen heel veel bloggers maar gelukkig ook heel veel samenwerkingspartners. Zo zit er voor iedereen wat bij en als een bedrijf denkt met meerdere kleine bloggers net zoveel te kunnen bereiken als een grotere blogger die betaald wil worden prima. Negen van de tien keer bedenken ze zich toch wel. Gelukkig zijn er ook zat opdrachtgevers die je wel op waarde weten te schatten. Voorlopig neemt de vraag alleen maar toe.
Haydée Reageren
Het is niet omdat je iets leuk vindt om doen dat je het daarom ook gratis moet doen. Geen mens gaat naar een bakker om gratis brood omdat hij weet dat het een gepassioneerde bakker is.
Onlangs geplaatst door Haydée: 6 dingen die je nooit moet zeggen tegen iemand met een burn-out
christophe Reageren
Het is gewoon heel moeilijk om betaalde opdrachten te vinden. En in ruil voor voordelen in natura maak je dan wel al eens reclame, zeker als je zelf ook achter dat product staat. Maar het klopt dat blogs niet naar waarde worden geschat.
Shirley Reageren
Dat is helaas wel heel herkenbaar maar ik heb zoveel leuke samenwerkingen en mensen om mij heen dat een keer zo’n briefje ik makkelijk kan wegwimpelen.
Janske Reageren
Heel herkenbaar inderdaad en helemaal mee eens. Krijg ik een bizar voorstel, dan stuur ik een bizar tegenvoorstel terug. Soms gaan ze nog akkoord ook 😉 hahaha. Ik maak mij er niet te druk om, zeker omdat de meeste samenwerkingen super leuk zijn..
Sabine Reageren
Erg herkenbaar! Veel eisen maar “weinig budget”. Ik ben zelf ook wel wat zakelijker geworden inmiddels en laat me niet meer onderwaarderen. En natuurlijk zijn er soms bedrijven die zo goed bij me passen dat ik met liefde iets over ze schrijf uit eigen beweging. Maar al die mails met vreemde verzoeken, producten die totaaal niet bij mijn blog passen, barterdeals met productwaarde van een paar tientjes… ik kan nog wel even doorgaan haha!
Nathalie Reageren
Het is niet altijd makkelijk he. Maar ik werk nu leuk samen met PR-bureaus en daar komen de echte leuke samenwerkingen vandaan. Zij kennen mij ook al beter. Ik haar de zoveelste hoesjes vraag. hahaha
Onlangs geplaatst door Nathalie: Verse groentehapjes of uit potjes? + WIN een Olvarit pakket
Nina Simplynspecial Reageren
Heel herkenbaar! Ik had laatst contact met een bedrijf over een samenwerking. Allemaal leuk en aardig, tot we bij de details kwamen. Ik kreeg namelijk slechts een korting, waardoor ik dus zelf nog een flinke investering moet doen. Toen ik aangaf dat ik dit niet zag zitten kreeg ik te horen “maar dit is toch je hobby? Je doet het toch om dat je het leuk vindt”?! Dus omdat ik er niet van leef, moet ik alles maar voor niks doen of wat?! Omgekeerde wereld, ahaha.
Tamara S Reageren
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb dan ook besloten om niet eens meer een afwijzing te sturen. Sommige bedrijven vind ik heel leuk en dan vind ik het niet erg om er minder aan over te houden, maar over het algemeen vind ik dat de waarde van een product wel goed in verhouding moet staan tegenover het werk dat ik erin stop. En anders zullen ze toch echt moeten betalen voor de samenwerking.
Onlangs geplaatst door Tamara S: Hotspot Rotterdam | Eurotrash United
Essma Reageren
Leuk artikel! Ik blog ook niet zo lang (wat is lang eigenlijk?) 😅Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb niet zo’n groot bereik als jij, maar ik weet wel dat ik veel kostbare tijd kwijt ben ermee. Ook al mocht ik een samenwerking krijgen van een groot bedrijf…als het voorstel niks is, gebeurt er vanuit mij ook niks. Ik blog omdat ik het in eerste instantie leuk vind en niet om door random bedrijven gebruikt te worden.
Onlangs geplaatst door Essma: Interview met Blog Expat
Lifestyle Mommy's ~ Linda Reageren
Hier heb je volkomen gelijk in, het is niet zomaar vanzelfsprekend dat je voor niets iets voor grotere bedrijven doet. gelukkig heb ik hier nog geen ervaring mee aangezien ik pas net iets meer dan een jaar blog.
Maud, Leuk Met Kids blog Reageren
Absoluut heel herkenbaar, voor dit soort gevallen heb ik een standaard afwijzingsmail. Ook zo’n ergernis: die SEO bureaus die do-follow links proberen te verzamelen, in plaats van een inhoudelijke samenwerking. Gelukkig zijn er inderdaad heel veel leuke partijen om mee samen te werken 🙂
Onlangs geplaatst door Maud, Leuk Met Kids blog: 101 dingen om binnen te doen met kinderen als het regent of koud is
Kimberley Reageren
Tja. Ik ben nog maar net begonnen en weet nog niet zo goed wat ik kan vragen. Dus er moet ook een keer een moment komen dat ik stop met alles gratis doen.
Onlangs geplaatst door Kimberley: Hardlopen: samen of alleen? De vijf voordelen!
Demi Reageren
Ik heb zelf niet zo’n grote blog, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Ook op Instagram heb ik al een aantal van zulke verzoekjes gekregen. Wat ik echter nog jammerder vindt is dat er om mij heen dus wel heel veel bloggers / instagrammers zijn die hier maar al te graag in mee gaan. Zij creëeren bij dergelijke bedrijven dan toch een bepaald beeld waardoor het voor hen makkelijker wordt om er vanuit te gaan dat ze zulke voorstellen kunnen maken.