Mijn moederinstinct klopte!! (en waarom ik blij ben hiernaar geluisterd te hebben)
15 feb 2018 Mama 12

Mijn moederinstinct klopte!! (en waarom ik blij ben hiernaar geluisterd te hebben)

Al vaker heb ik erover geschreven: mijn zoon is een oktoberkind. Niets mis mee zou je denken. Alleen dacht school hier in groep 2 toch net iets anders over. Geadviseerd werd om mijn zoon een extra jaar te laten kleuteren. Alhoewel mijn man en ik ons in eerste instantie hier totaal niet in herkenden, hebben wij ons toch neergelegd bij het advies van de juf. Totdat mijn gevoel heel hard nee riep, en wij moeite hebben moeten doen om onze zoon naar groep 3 te krijgen.

Ja natuurlijk was het even slikken dat de juf het over een heel ander kind leek te hebben dan dat wij thuis zagen. En ja, we vonden het een beetje gek dat het nooit eerder was besproken dat onze zoon een jaar extra zou moeten doen. Maar goed, als de juf het zegt, dan zal het wel zo zijn en wij legden ons bij het besluit neer. Senna had tenslotte een heel goed vriendje bij hem in de klas waar hij dan mee zou blijven, en dat was dan toch ook weer een heel leuk voordeel.

Een jaar extra kleuteren

En voor degene die het verhaal nog niet kennen: een paar weken voor de zomervakantie kwam zowel mijn schoonmoeder als mijn eigen moeder op dezelfde dag naar mij toe met de vraag of wij er wel goed aan deden om hem in groep 2 te houden. En daar begon het twijfelen. Want ja, hij schreef al woorden, en ja hij is heel leergierig. Ja, hij houdt ook van spelen maar hij is dan ook nog maar 5 jaar oud.

Ik vroeg een gesprek aan met de juf en uiteindelijk (na veel gesprekken en ook een beetje drammen) hebben Vincent en ik de beslissing kunnen nemen om Senna naar groep 3 te laten gaan. Het is uiteindelijk altijd de keuze van de ouders alleen was de juf er vrij duidelijk in dat zij vond dat Senna beter af was in groep 2.

Naar groep 3

Om die keuze te maken vond ik dus echt heel spannend. Want: wat als ik het nou helemaal verkeerd zou hebben en mijn kind zou verdrinken in groep 3? Dit was toch wel iets dat veel door mijn hoofd speelde. Vincent is overigens van november, heeft niet extra gekleuterd en gewoon met tien vingers in zijn neus het VWO doorlopen. Daar hield ik mij dus maar aan vast.

In groep 3 heeft Senna even zijn plekje moeten vinden, maar eigenlijk ging het al snel best goed. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat Senna echt een van de beste juffen heeft. Zij ziet Senna precies zoals wij hem ook thuis zien. En dat is als ouder zó fijn!! Dat gevoel hadden wij dus in groep 2 helemaal niet en ik had soms echt het idee dat ze het over een heel ander kind hadden.

Het eerste rapport

Afgelopen week zagen wij Senna zijn rapport en deze was heel erg goed. Op lezen loopt hij zelfs een stuk voor. En dit is niet om te laten zien hoe goed mijn kind is, alleen vraag ik mij wel steeds af wat er was gebeurd als wij dus wel naar de juf hadden geluisterd. Dan hadden wij dus een heel gefrustreerd kind gehad en had hij zijn zijn leergierigheid niet kwijt gekund.

Soms zou ik de juf van groep 2 er nog eens op willen aanspreken. Maar weet je: het zou niks uitmaken. Inschattingsfouten kunnen gebeuren. Daarnaast denk ik ook echt dat de groepen in het onderwijs zo groot en intensief zijn dat het (bijna) onmogelijk is om alles goed in kaart te houden. Maar toch, het is wel mijn kind.

Daarom voor iedere ouder die in hetzelfde schuitje zit: luister naar je gevoel! Een moeder kent haar kind als geen ander en weet wat het nodig heeft. Soms moet je daar voor vechten, maar dat is het waard

Hoe gaat het met jouw kind op school?

Reacties

  • Ashley

    Ik zit zelf aan de andere kant: ik ben juf. Ik snap heel goed dat jullie naar jouw instinct hebben geluisterd en fijn dat het goed heeft uitgepakt! Als juf blijft het soms lastig waar je goed aan doet, want het kan inderdaad best verschillen wat een kind thuis of op school laat zien. Ik probeer vaak op mijn gevoel af te gaan mbt een jaar overdoen / of niet.
    En natuurlijk heel belangrijk, en iets wat jullie helaas anders hebben ervaren: zodra de eerste signalen er zijn van een mogelijke doublure trek ik aan de bel.

  • Saskia

    Soms kan men het kind gewoon niet inschatten. Wij hebben hier een heel mooi voorbeeld van. Onze dochter. Moeite met lezen in groep 3 ( vaste leerkracht van de ochtenden ziek en 9 verschillende vervangers) De leerkracht van de middagen vond haar maar raar. Tja ze houd nu eenmaal van andere dingen dan andere kinderen. Die leerkracht van de middagen heeft ze t/m groep 6 gehad en dat klikte echt niet. Het lezen ging wel steeds beter maar de conflicten met de lerares werden groter. We mochten blij zijn als ze vmbo zou halen maar het zou ook kunnen dat speciaal onderwijs beter was. Groep 7 eindelijk een andere leerkracht en onze dochter bloeide op. De toetsen, alles ging beter advies werd bij gesteld van vmbo naar havo / vwo. Groep 8 weer andere leerkracht ( nieuw op school niet bevooroordeeld) cito toets mega goed, advies vwo. Onze dochter doet nu 3 gymnasium en is door al haar leerkrachten graag gezien. Haar cijfers zijn absurd hoog en het enige wat dat gemiddelde naar beneden trekt is lichamelijke oefening of dus gymnastiek. De profielkeuze is gemaakt en er is toestemming voor de 4 extra vakken die zij perse wil volgen( ze heeft nu als extra vakken Chinees en Spaans en volgend jaar blijft ze Grieks en Duits houden naast Latijn en Frans), ze wil al haar talen houden en is ook gevraagd of ze zakelijk Duits en Frans zou willen volgen. Ze geeft bijles aan anderen uit haar klas die minder mee kunnen komen, maakt samenvattingen die door alle gymnasium 3 studenten van school worden gebruikt. Op school kunnen ze zich niet voorstellen dat haar het advies speciaal onderwijs gegeven is in groep 6. Zo zie je maar wat een andere docent aan verschil kan maken.

    • Anna

      Klinkt eerder als een niet herkende onderpresterende hb’er die door haar leerkrachten niet ‘gezien’ is. Gelukkig gaat het nu zo goed

  • Kirsty

    Wat fijn dat het goed heeft uitgepakt dat jullie naar je gevoel hebben geluisterd! Als ik dit zo lees kan het ook best dat Senna zich misschien al verveelde in groep 2 en daardoor ander gedrag liet zien. Ik vind het zelf als docent (middelbare school dat dan wel) soms best lastig om te zeggen wat een kind wel of niet moet doen; bijv. als iemand geen hoge cijfers laat zien betekent dat niet automatisch dat diegene die dat niet in zich heeft en je wil ook niet het verkeerde advies geven.
    Onlangs geplaatst door Kirsty: The Body Shop Japanese Cherry Blossom Strawberry Kiss Eau de Toilette

  • Christa

    Kan me helemaal voorstellen dat je getwijfeld hebt. Wij hebben volgende week weer gesprekken en er zijn wel wat vraagtekens bij sommige dingen, dus ik ben benieuwd!

  • Grace

    Alsof ik ons verhaal hier lees! Onze dochter is ook van oktober, tikkeltje verlegen en helaas wat last van faalangst bij de cito test. Daardoor vond de juf dat ze niet naar groep 3 kon. Ik heb haar thuis wat school opdrachten laten maken zodat juf kon zien dat ze niet dom was (werd gedacht dat ze niks kon door de verlegenheid) maar dat ze de leerstof prima beheersde. Nu zit ze toch i groep 3, wij hebben ons er ook hard voor gemaakt en het gaat hartstikke goed! Ze gaat als een trein en is de kleuterklas echt ontgroeid. Om mij heen heb ik er veel in het onderwijs en helaas zeggen ze allemaal dat ouders niet een correct beeld hebben van hun kind qua leren, maar onze ervaring is daar echt anders in.

  • Anna

    Hier het gevecht om dochter van bijna 5 met ontwikkelingsvoorsprong zo snel mogelijk naar groep 2 te krijgen, zodat ze in de zomer met die kinderen mee kan naar groep 3. Mijn moedergevoel zegt genoeg, ik weet hoe ver ze voor ligt, alleen het zal een officiële test gaan kosten om de school dat ook te laten inzien.

  • Marlous

    Hier nog een juf.. 😉 Ik ga altijd in gesprek met ouders als zij een ander standpunt hebben over hun kind en al dan niet doorgaan naar een volgende groep. Ik neem deze mening uiterst serieus, maar soms is het niet voldoende als een kind op cognitief niveau voorloopt of op niveau zit. Er speelt ook nog een stuk sociaal-emotionele ontwikkeling mee en zéker bij kleuters vind ik dat soms echt een doorslag geven om een kind een jaar langer te laten ‘kleuteren’. Ik begrijp dat dit voor ouders wellicht minder zichtbaar is, maar geloof mij… een kind kan héél ongelukkig worden als het sociaal-emotioneel nog niet toe is aan een volgende groep (ook al loopt het op cognitief gebied dus voor). Uiteraard geldt dit ook andersom, dus deze keuzes moeten altijd weloverwogen genomen worden. Een goede leerkracht zal altijd proberen te handelen naar wat het beste is voor het kind.

    • margriet

      Hier sluit deze juf zich helemaal bij aan. Het is soms moeilijk om een inschatting te maken en gelukkig heeft het nu goed uitgepakt. En… (geen kritiek hoor) sommige ouders kijken niet naar wat het beste is voor hun kind maar willen pertinent niet dat hun kond blijft zitten. Soms is dat erg lastig om dan toch door te dringen tot ouders omdat je niet wilt dat ze verdrinken in een volgende groep.

  • Lilian

    Lijkt me erg moeilijk om hiermee tegen de school in te gaan, maar ben blij dat het zo goed heeft uitgepakt. Ik herken het wel dat het niveauverschil zó groot is! Anna zit ook in groep 3 en die krijgt – samen met nog twee kindjes – lesstof van groep 4 omdat ze heel erg voor lopen. Vooral omdat zij begin groep 3 al konden lezen en sommige kindjes dan nog echt moeten beginnen met leren lezen. Maar ik zou toch niet willen dat ze naar groep 4 gaat, omdat ze emotioneel toch echt in groep 3 hoort. En daarbij is groep 4 ook veel minder leuk haha. En haar twee beste vriendjes zijn gelukkig net zo slim 🙂

    • Marlous

      Precies dít bedoel ik met mijn bericht hierboven. Ook binnen een bepaalde groep kun je een kind op cognitief bieden wat hij/zij nodig heeft als het sociaal-emotioneel nog niet aan de volgende groep toe is.

  • Rachel

    Een leergierig kind moet je denk ik nooit laten wachten. Ik zie het aan mijn man (ook het typ doorloopt het VWO met gemak). Hij heeft zich stierlijk verveeld op school. Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Ik wil dat ze school leuk vinden en enthousiast blijven. Onze jongste (net 1, dus nog lang niet op school) is van November en ik vraag me nu al af waar ik op ga moeten letten als hij in groep 2 zit en ze komen met de suggestie om hem langer te laten kleuteren.
    Onlangs geplaatst door Rachel: Weekly Diary #24 – Na de drukte is er tijd voor jezelf

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.