Webshop irritaties
4 feb 2016 Lifestyle 48

Webshop irritaties

Internetshoppen, wie houdt er nu niet van. ook ik vind het leuk om zo af en toe iets via internet te bestellen. Het is handig, en als het dan ook nog eens de volgende dag in huis is, dan is het al helemaal ideaal.  Toch zijn er soms ook wat webshop irritaties. Welke dit voor mij persoonlijk precies zijn vertel ik je vandaag! NB. Het is niet mijn bedoeling om een gevoelige snaar te raken, ik noem bewust geen namen. Om het positief te houden, er zijn uiteraard heel veel webshops die het wel super doen!

Producten niet op voorraad

Iets dat ik heel vervelend vind is het iets bestellen, vervolgens direct netjes betalen, en daarna bericht krijgen per mail dat een product niet meer op voorraad is. Aargh waarom dan toch vraag ik mij af. Als een bedrijf dan ook nog eens vrij langzaam doet over terugbetaling, zal je mij niet snel meer terugzien in betreffende webshop.

Levertijd

Hoe het tegenwoordig eigenlijk nog kan dat het een week (of langer!) moet duren voordat iets in huis is, is mij een raadsel. En ook nog eens behoorlijk irritant, en eigenlijk niet nodig. Er zijn zelfs webshops waarbij, indien je voor 23.00 uur bestelt, je het zelfs de volgende dag nog in huis hebt! Dat zijn pas de betere webshops!

Verzendkosten

Als ik op zoek ben naar een webshop, kijk ik vaak naar de verzendkosten. De webshop met de minste verzendkosten heeft mijn voorkeur. Op zich niet zo heel gek denk ik, waarom zou je meer betalen als dit niet nodig is. Toch zijn er nog webshops die onnodig veel verzendkosten vragen, jammer is dat.

Slechte klantenservice

Natuurlijk, er kan eens iets misgaan. Maar dan is het wel fijn als de klantenservice netjes en op tijd een reactie geeft. Sommige klantenservices zijn of heel traag, of reageren gewoon helemaal niet. Dat is geen service, en mij als klant zie je dan ook niet zo snel terug. Als er een fout gemaakt wordt en de klantenservice lost dit op een fijne manier op dan is dat perfect, daar word ik als klant blij van!

Is het herkenbaar? Wat is jouw webshop irritatie? Laat je reactie achter in de comments, ik ben heel benieuwd!

Reacties

  • Simone

    Ik vind hoge verzendkosten ook altijd een afknapper inderdaad. Nergens meer voor nodig, want bijna altijd is je product wel ergens te vinden zonder verzendkosten. Wat ik nog erger vind, is geen verzendkosten rekenen, maar dat je dan wel de retourzending volledig zelf moet bekostigen. Dat is echt zo’n gemeen addertje onder het gras.

  • Simone

    Jaa zo vind ik het nog steeds raar dat je bij H&M zo lang moet wachten op je items. De klantenservice vind ik daar persoonlijk dan wel weer erg goed! Irritatie is ook een bon krijgen voor bv bol.com en dat je dan iets hebt gekozen wat blijkbaar van een externe shop is en dus die bon niet geldig is! True story haha.

    • Marian

      Ik verzilver mn bol bon altijd alvast in mijn account. Daar staat het dan als tegoed. Dan kan ik bij externen ook gewoon bestellen en betalen met mijn tegoed.

    • Liess

      Ik heb echt vreselijke ervaring met H&M en zal er nooit meer wat bestellen. Snap ook niet dat ze daar niet met ideal werken.

      • Jodi - liefthuis

        Dank je voor jou bericht, bedacht me ineens dat ik die stomme accept giro van de hm nog moest betalen. Haha, idd heel irritant.

  • Sandra

    De verzendkosten is iets wat mij wel kan tegenhouden om iets te bestellen. Soms kijk ik daar echt van op, terwijl veel site vanaf bijvoorbeeld 20 euro gratis leveren. Als ik iets bestel waarvan ik van te voren niet weet ik of het daadwerkelijk ook houd, dan kijk ik altijd eerst of het gratis retourneren is. Dat vind ik zelf ook wel een hele belangrijke, want soms moet je dat zelf betalen en dan kan het een duur geintje worden.
    Ondanks dit allemaal bestel ik toch wel veel online, nu ik zo nadenk. Vaak ook omdat het uiteindelijk wel wat goedkoper is dan in de winkel. 🙂

  • simpel, met een snufje liefde

    Ik vind lange wachttijden of het is niet op voorraad altijd heel vervelend.

  • demallemolenmoeder

    Zelf vind ik lange wachttijden erg vervelend. Als ik iets echt graag wil dan neem ik de (hoge) verzendkosten voor lief.

  • Rosanne

    Die verzendkosten vind ik ook vervelend inderdaad. Ik vind het fijn als in de webshop zelf al aangegeven wordt dat iets niet op voorraad is. Verder koop ik niet zo veel online, scheelt ook irritaties 😉

  • Hanneke Koper

    Aanvulling op verzendkosten. Dat je eerst alle voorwaarde en weet ik wat nog meer moet doorzoeken voor je eindelijk weet wat de verzendkosten zijn. En je uiteindelijk gaat bestellen maar je boven een bepaald gewicht uitkomt en ze ineens toch meer berekenen.

  • Drie

    De verzendtijd en verzendkosten zijn bij mij ook de belangrijkste punten. Waarom pas verzenden na 5 dagen ofzo? Dat snap ik echt niet in deze tijd. Ook vind ik dat je het gratis retour moet kunnen sturen. Er zijn veel punten waar je pakketjes naartoe kunt brengen, maar toch vind ik het wel erg makkelijk dat bijvoorbeeld Wehkamp de retour bij je op komt halen, ideaal!
    En ik vind achteraf betalen trouwens erg belangrijk. Als ik kleding bestel dan bestel ik vaak veel en in meerdere maten om daarna wat retour te sturen. Dat betaal ik dan liever niet vooraf.

  • Iris

    ‘Niet op voorraad’, ik kan er niet meer tegen. Ik wacht nu al een paar maanden tot het tapijt in kwestie eindelijk besteld kan worden.

  • Monique

    De grootste ergenis vindt ik dat de helft niet op voorraad is en dat je wel voor een bepaald bedrag moet kopen i.v.m. de verzendkosten, dan gaat de koop vaak over.
    Wat is ook vervelend vindt als de webshop achterloopt, sommige website’s zijn omslagtig. Als je bijvoorbeeld een artikel wilt bekijken en je gaat weer terug begint hij helemaal weer boven aan en kan je weer opnieuw beginnen.

  • Lonneke

    Ik heb er een hekel aan als je even wil kijken wat er in je winkelmand zit en uiteindelijk toch nog besluit verder te kijken dat er geen ‘verder winkelen’ knop staat waardoor je je pagina terug moet klikken en alles kwijt bent. Super irritant! ^^

  • Leonie

    Ja, heeel herkenbaar! Die verzendkosten..waarom zoveel verschil per webshop..

  • Eline

    Ik heb onlangs mijn eigen webwinkel stop gezet en ben heel erg blij met deze beslissing. Er komt zoveel bij kijken en als kleine zelfstandige is het zeer moeilijk om op te boksen tegen de grote concurrenten. Mijn grootste ergernis bij het online winkelen is niet met de bankkaart kunnen betalen. Ik vind het zo vervelend als je een credit card of paypal account nodig hebt om een betaling te kunnen maken.

  • Carolien

    Echt heel herkenbaar! Bij sommige webshops zijn de verzendkosten nog hoger dan de dingen die ik bestel. Dat vind ik best wel irritant, come on, je verdient toch eigenlijk al genoeg als ik zoveel bestel?

  • Lindsey Beljaars

    Inderdaad zo irritant! Vooral als je iets besteld, er al een tijdje op zit te wachten en dat je dan vervolgens een mailtje krijgt met: Sorry, het is niet meer op voorraad! Aargh!

  • Annemieke

    Ik vind snelle levering ook altijd superchill (duh haha) maar ik hoop wel altijd dat zoiets vooral machinewerk is, want ik wil niet dat mensen nachten moeten doorhalen voor mij 😉

  • jeapiebel

    Producten niet op voorraad en verzendkosten daar heb ik zeker geregeld last van. Zo jammer dat producten dat je wilt hebben zijn uitverkocht of niet meer leverbaar zijn.

  • Nicole

    Als je op 1000 leuke items klikt en ze zijn ALLEMAAL niet op voorraad inderdaad. Dan haak ik echt af.

  • Suzanne

    Heel herkenbaar! Ik vind het ook irritant als er staat dat je iets altijd mag ruilen en dat de juiste maat dan niet meer op voorraad is.

  • karlien

    Sowieso begin ik met de lay out van de webshop, als die mij niet aanspreekt ben ik weg. En 8 euro verzendkosten, nope dat gaat te ver 😉

  • alexa

    Ik voel je helemaal! Vooral de verzendkosten zijn soms echt belachelijk en de klantenservice en eigenlijk alles haha. Verzendtijd vind ik soms ook belachelijk lang .

  • Linda

    Er komen bij mij gelijk een paar webshops naar boven bij het lezen van jou punten, ze zijn dus heel herkenbaar! Hulde aan de webshops die laten zien of iets nog op voorraad is. En een dikke no voor de webshops die beloven de volgende dag te leveren terwijl wij in het buiten gebied wonen en het standaard een dag later krijgen. En herken je dat ook dag iets soms helemaal niet op de productfoto lijkt? Soms is écht winkelen zoveel fijner. 🙂

  • Heidie

    Ik had laatst iets s’ avonds best al laat besteld. Eigenlijk een wonder dat zoiets dan toch al de volgende dag bezorgd wordt. Dat is echt top-service. Een tot drie dagen levertijd vind ik nog normaal maar een week, dat is tegenwoordig inderdaad lang. En verzendkosten, fijn als die beperkt blijven.

  • Iris

    Ja, het verschilt echt zo per webshop! Maar mijn grootste irritatie is toch wel de levertijd. Waarom moet het soms 3 (!!!) weken duren? En waarom kan het bij anderen de volgende dag in huis zijn……! Dat kan mij echt tegenhouden om iets te bestellen.

  • MARIJKE

    Verzendkosten zijn zeker de grootste irritatie. Ook vaak een reden om iets niet online te kopen.

  • Mariska

    Producten niet op voorraad is ZO irritant. Levertijd ligt vaak aan het postbedrijf. En die zijn pas écht vervelend.

  • Ine

    Beste,

    ik begrijp absoluut uw standpunt als klant. Maar ik moet wel zeggen dat ik verschiet van sommige reacties.

    Uiteraard moet customer service op nummer 1 staan. En het staat als een paal boven water dat je je klanten zo goed mogelijk tevreden probeert te stellen. Je zegt dus best wat je doet en doet wat je zegt. Communicatie (snel en duidelijk) staat hierin voorop. Spijtig dat dat niet bij alle webshops zo is. Voorraden die uit of stock staan zijn best ook aangeduid en je houdt je best aan de verzendtermijnen die je voorop stelt. Echter kan er van onze kant ook zeker eens iets foutgaan wat je niet altijd in de hand hebt. Dingen worden gestolen en zijn daarom plots, zonder dat je het weet uit stock. De koerier doet een pakje kwijt of staakt of levert het op het foute adres af. Als tussenhandelaar zijn ook wij afhankelijk van onze leveranciers. Dingen die dus niet direct opnieuw leverbaar zijn, is ook voor ons dikwijls een frustratie. Zo zie je maar, een beetje empathie zou niet misstaan. Af en toe een beetje begrip tonen (tenzij het de spuigaten uitloopt of course:)).

    Het is natuurlijk ook zo dat we als klant enorm verwend zijn door de grote spelers én mensen die dit in bijberoep doen. Er wordt overal gegooid met kortingen, leveringen moeten gratis zijn en liefst de dag zelf vertrekken, retour moet gratis zijn… nu, laat één ding duidelijk zijn: IEMAND moet dit betalen. Is het de klant niet, dan is het de ondernemer. En geloof me, dit laatste is niet altijd haalbaar. Grote spelers kunnen dit. Kleine spelers, én zeker die dit in hoofdberoep doen, kunnen dit niet. Je mag gerust weten dat ik zelf 4,95 euro (in Belgie) verzendkosten vraag aan de klant maar hier zelf nog een deel bovenop bijdraag. Ik probeer te verzenden de dag zelf of ten laatste de dag erna. Technische aspecten laten niet altijd toe dat alles zomaar kan.

    Nu kan je kiezen: of enkel grote spelers met een standaard aanbod, of toch empathie tonen voor de kleinere die dan ook met een superleuk aanbod komen én dit doen vanuit al hun passie. Ik kies het laatste, ookal moet ik dan soms iets langer wachten en betaal ik verzendkosten. Ik moet er ook de deur niet voor uit, wat me tijd en geld bespaart. En lokaal ondernemerschap steunen, dat komt er dan nog leuk bij. Daar heb ik graag wat meer voor over. Maar natuurlijk zijn dat keuzes maken. Ieder zijn ding :).

    Dank voor jullie begrip.
    Groetjes Ine

  • Ine

    Aanvulling op bovenstaande. Je mag altijd op een opbouwende manier je feedback doorgeven aan de bewuste webshop. Vaak zijn zij zo bezig met hun ding dat sommige irritaties ook niet duidelijk zijn. Of dat ze er zelfs geen weet van hebben. Zolang alles gebeurt met respect voor elkaar, hoor ik heel graag dingen die ik kan verbeteren.
    Groetjes
    Ine

  • Lisanne

    Helemaal mee eens. Vooral verzendkosten waarom moet dat bij de een toren hoog zijn en bij de ander gratis. Of waarom moet ik eerst voor 60 euro bestellen voordat de verzendkosten gratis zijn en ja dan nog het wachten. Laatst heb ik voor hunkemoller 2 maanden moeten wachten……… ergenissen dit betekend dat we maar weer gewoon naar de stad moeten gaan fijne dag liefs lisanne

  • Lilian

    Via het internet iets bestellen is het makkelijkste wat er is. Maar als die punten die je benoemt ik snap dat die punten je kunnen irriteren. Vooral de hoge kosten voor het verzenden maakt het altijd minder leuk. Meestal als dit echt heel hoog is bestel ik liever ergens anders. Tenzij het nergens anders te koop is. Dit is nooit het geval!

  • Charlotte

    Zo mee eens! Ik stoor me ook enorm aan lange levertijd en verzendkosten. En als iets niet op voorraad is, haal het dan van de site af!

  • Myra

    Wat veel mensen zoals jij niet beseffen, is dat er achter een webshop vaak een veel minder grote molen zit dan je verwacht. Meer nog, het komt vaak neer op 1 persoon die alles tegelijk doet. Vaak jonge mama’s zoals jezelf, die proberen geld te verdienen met een passie.

    Kunnen we pleiten voor meer verdraagzaamheid alsjeblieft? Dit soort blogposts vertegenwoordigen erg veel van wat er foutloopt in de wereld.

    • Saskia Hardeman

      Hoi Myra, het is niet mijn bedoeling om een gevoelige snaar te raken. Natuurlijk kan er iets fout gaan, mijn artikel is meer gericht op de grotere webshops. Mijn schoonfamilie heeft zelf een webshop, ook daar krijg ik het een en ander van mee.

  • Lisa

    Er komt zoveel bij kijken als je een webshop hebt, met name de voorraad en verzendkosten, soms is dat voor een bedrijf ook geen pluspunt kan ik je vertellen. Ben zelf bezig met een shop op te starten. Lage verzendkosten heeft te maken met het bedrijfspakket waarmee je alles door postnl bijvoorbeeld laat verzenden. Die kunnen hoog zijn inderdaad, maar vergeet niet dat de webshop owner zelf ook een klap moet betalen ervoor.
    Kijk zoals bol.com kan het maken om boven de €20,- gratis te verzenden..die hebben ook genoeg inkomsten.

  • sammie

    Vooral producten die niet op voorraad blijken te zijn, dat vind ik altijd zoooo irritant! Lange levertijd word ik ook nooit blij van maar dat ligt soms ook aan de bezorger.. Ach ja.. Shoppen blijft toch wel leuk 🙂

  • Mathiske's mama blog

    Ellenlange levertijd en hoge verzendkosten vind ik een afknapper, maar ook klantenservice niet of slecht bereikbaar. Maar ook als het afhalen in de winkel (Hema) heeft soms lange levertijd en dat vind ik echt raar.. maar soms heb je hier zo veel keus en is het niet anders..

  • Manon

    Ik ben het met je artikel eens, behalve de verzendkosten, want… doet het me wrong als je naar de stad gaat ben je ook benzine en parkeergeld enz kwijt.

  • Els

    Herkenbaar! Vooral de levertijd vind ik irritant, als ze me beloven binnen 24 uur wil ik het ook, 2-3 dagen, verwacht ik het ook bij dag 3. Het liefst wil ik ook dat ze bezorgen met PostNL, andere bezorgdienst dan bestel ik liever op een andere site.

  • Liess

    Ik vind verzendkosten opzich t probleem niet als ik maar gratis kan retourneren.
    En dat de verzendkosten voor 1 shirtje 6.95 zijn terwijl t voor 2 en halve euro ook bezorgd kan worden.

    Ook vind ik t heel vervelend als je niet via ideal lam betalen of moet betalen om via ideal te betalen.

  • Liess

    Wat ik ook vervelend vind is als ik niet online kan betalen met een cadeaukaart trouwens.

  • Eva

    Ik vind het herkenbaar en ik denk dat een groot gedeelte van de irritatie bij mij is, als er slecht wordt gecommuniceerd. Inderdaad voorraad die opeens op is of een langere verzendtijd dan is vermeld. Ik vind het ook leuk als je hierover schrijft. Het is soms helemaal niet erg een wat gevoelig onderwerp te bespreken. Iedereen doet zijn best (ok bijna iedereen ;-)) maar erover schrijven mag toch ook? Ga zo door, Saskia! Liefs!

  • Susanne

    Heel herkenbaar! Verzendkosten hoeven echt niet zo hoog te zijn! Ik kies idd ook altijd voor een webshop met lage verzendkosten of v.a. een bepaald bedrag gratis verzending. Heel vervelend ook als het lang duurt voordat je een pakketje thuis krijgt en ook als het lang duurt voor je je geld terug krijgt. Als ik mijn geld overmaak is het er ook meteen dus de webshop heeft dan gewoon geen goede service en te weinig personeel waarschijnlijk om dit te regelen.

  • Leonie

    Voor mij zijn een lange levertijd en hoge verzendkosten ook echt een reden om te zoeken naar een andere webshop met hetzelfde product. Zeker verzendkosten vind ik gewoon zonde om te betalen

  • Daniëlle

    Ik heb zelf een webshop, en hanteer een lange levertijd. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is voor klanten, maar aangezien ik alles met de hand maak, kan het niet anders. Ik stel hier mijn klanten altijd wel netjes van op de hoogte, zowel voor als na het bestellen! Verzendkosten houd ik zo laag mogelijk. Ik vind het onzin om veel kosten te vragen voor één product. Helaas kunnen klanten alleen vooraf betalen bij mij. Ik had graag gewild dat het via iDEAL zou kunnen, maar ik ben (nog) niet zo groot dat dat kan. Ach, mijn voordeel is dat je altijd persoonlijk contact hebt met mij en altijd een goed doel steunt met je aankoop.
    http://www.webshopladybug.nl

  • beautifulday4makeup

    Lange levertijd is bij mij ook redelijk not done. Het is natuurlijk anders als het producten zijn die niet ready to go zijn, bijvoor handgemaakte spulletjes.

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv