Bloggen en winacties: Hoe het gaat achter de schermen
1 feb 2018 Lifestyle 8

Bloggen en winacties: Hoe het gaat achter de schermen

Zo nu en dan komen er hier op mijn blog hele leuke winacties voorbij. Het is zo leuk om dit voor jullie te mogen organiseren! Voor mij voelt het toch wel een beetje als een “dankjewel” naar jullie toe. Het liefst zou ik natuurlijk al mijn lieve volgers willen verrassen, alleen kan dit niet helaas. Graag wil ik jullie wat meer vertellen hoe het nu allemaal precies gaat bij een winactie. Vaak word er gedacht dat het voor mij als blogger een makkie is om een winactie te organiseren maar eigenlijk zit er heel veel werk in!

Samenwerkingen

Over het algemeen werkt het zo: een bedrijf doet bij mij een aanvraag voor een samenwerking en daarbij kan er als optie zijn om een winactie te organiseren. Ik denk dat het organiseren van een winactie vooral een win-win situatie is. Voor het bedrijf is het leuk omdat deze extra aandacht krijgt, en voor mij is het leuk omdat ik iets kan weggegeven onder mijn lezers. Voor mij kan het ook betekenen dat ik door een winactie weer nieuwe volgers krijg, en dat is natuurlijk altijd leuk.

Wanneer er wordt afgesproken om samen een winactie te organiseren, dan worden er afspraken gemaakt. Wat verwacht het bedrijf van mij, en wat verwacht ik van hen. Wat ik vooral heel erg belangrijk vind is dat (welke samenwerking dan ook) een winactie bij mijn blog en lezers past. Zo heb ik onlangs bijvoorbeeld een winactie georganiseers met het Hilton hotel en met Kurio. Beiden zijn partijen waarvan ik weet dat dit mijn lezers aanspreekt en dat dit bij mij en bij hen past.

cadeau

Lees ook:Bloggen tips meest gestelde vragen

Het artikel

Vervolgens mag ik aan de slag en maak ik foto’s en schrijf ik een artikel. Wanneer het artikel online komt, deel ik het op social media en vervolgens hebben mijn lezers over het algemeen een week de kans om mee te doen met de winactie.

Nadat de datum is verlopen en er een winnaar gekozen mag gaan worden, mag ik weer aan het werk. Want: er wordt gedacht: je kiest iemand en klaar. Alleen werkt dit natuurlijk niet zo. Alle namen moeten ingevoerd worden (in welk programma welke ik hiervoor gebruik dan ook) en dan kan er een winnaar worden gekozen. Vervolgens neem ik ALTIJD contact op met de winnaar. Of ik nu wel of niet de naam publiceer: ik neem altijd contact op.

Lees ook: Tips voor succesvol bloggen

Wel of niet de winnaar bekend maken?

En dan komt er een heikel puntje. Namelijk: publiceer ik de naam wel of niet openbaar. Heel lang heb ik dit gedaan door middel van een apart artikel op mijn blog. Totdat iemand aangaf het niet prettig te vinden om haar naam zo op mijn blog te hebben staan. En ja, omdat zo’n winactie al genoeg werk is heb ik eens besloten om de naam niet te publiceren. Nou ik heb het geweten hoor. No hard feelings, ik kan het mij indenken dat er vragen worden gesteld, maar hallo, ik ben het.

Wat ik hierover nog kwijt wil is dat het gewoon niet mogelijk is voor mij om te doen alsof ik een winactie organiseer en dan geen winnaar te kiezen (of hoe dan ook, iets dergelijks werd geinsinueerd). Dat er dergelijke facebook pagina’s bestaan, dat is mij inmiddels duidelijk. Alleen ik heb een persoonlijke blog, bij elke samenwerking die ik aanga heb ik een verantwoording naar het bedrijf toe. Ik kan dus niet geen winnaar kiezen, of andere vreemde praktijken uitvoeren. Hoe je het ook wendt of keert, dit kan niet.

Ik snap dat het fijn is om hier duidelijkheid over te hebben vandaar ik dit artikel schrijf. Zo hebben mijn lezers ook wat meer inzicht over hoe dit nu gaat zo’n winactie achter de schermen. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dit natuurlijk graag!

Wist jij dat er in een winactie nog best veel tijd gaat zitten?

Reacties

  • Veronique Klomp - de Weerd

    Fijn dat je deze duidelijkheid aan iedereen verschaft. Een winactie is natuurlijk altijd leuk maar er zit inderdaad veel werk “achter” de schermen wat mensen niet zien.
    Onlangs geplaatst door Veronique Klomp – de Weerd: De vluchtkoffer

  • Anna

    Het is erg genoeg dat men meent dat je je tegenover anderen zou moeten verantwoorden, omdat je een winnaar niet openbaar bekend maakt. Helaas zijn er mensen die het winnaars niet gunnen. Hoewel het heel vervelend is om zo’n berichten te krijgen, kun je je er het beste niet te veel van aantrekken. Je weet zelf het beste hoe en waarom je iets doet.

  • Anita te Gussinklo

    Ik begrijp niet goed waarom iemand het vervelend zou vinden als zijn/haar naam op je website staat als winnaar. Je hebt gewonnen dat is toch leuk, doe dan lekker niet mee.
    Heb me buik vol van ja maar dat is privacy schending.
    En dat mensen je dan gaan mailen over de uitslag, ja ik heb er geen ander woord voor maar dat vind ik triest.

  • Lisette Kleiweg

    Fijn dat je dit zo duidelijk uitlegt, ik dacht namelijk dat je met je ogen dicht met je muis langsscrollde en dan bij de persoon waar je stopte pas ging controleren of die aan de voorwaarden voldeed. Weer wat geleerd vandaag ! 😅👍🏼

  • Villa BlaBla

    Interessant dat je ons een kijkje achter de schermen gunt! Er komt toch heel wat werk bij kijken zo te zien.
    Onlangs geplaatst door Villa BlaBla: Super tip om te besparen op boodschappen!

  • Iris

    Leuk om te weten hoe het organiseren van een winactie in elkaar steekt. Ik had al zo’n vermoeden dat het iets meer is dan gewoon een random iets weggeven, maar het is dus nog wat uitgebreider.

  • Cora van der Bijl

    Nou best veel werk maar lijkt zo leuk om te doen

  • Albertine van Veldhuizen

    Duidelijk verhaal op zich.
    Maar als ik win mag je dat gewoon plaatsen hoor 😉 , geen probleem.
    Als je vooraf bij een winactie meldt dat de winnaar op Facebook bekend wordt gemaakt, hebben de mensen toch ook een keuze om niet mee te doen?

Reageren op Veronique Klomp - de Weerd Annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.